Petua Merawat Malaria Secara Semulajadi


Malaria adalah sejenis penyakit yang terjadi disebabkan oleh parasit dikenali sebagai Plasmodium. Seseorang yang terkena jangkitan parasit itu, akan menunjukkan gejala penyakit malaria yang mirip dengan pesakit yang kena demam denggi seperti demam tinggi yang datang dan pergi setiap hari atau beberapa hari. Berapa kali demam datang kembali berbeza bergantung kepada spesies malaria yang menyerang.

ubat malaria


Apabila seseorang kena malaria, kebiasaannya anda akan menerima rawatan malaria berupakan ubat malaria. Buat masa ini, tiada vaksin yang berkesan bagi malaria, dan ubat anti malaria harus diambil secara berterusan jika anda berada atau hendak travel ke kawasan endemik. Jangkitan malaria dirawat melalui penggunaan ubat anti malaria seperti quinine atau hasilan artemisinin, walaubagaimanapun malaria boleh jadi kebal dalam banyak kes. Ketika infeksi parasit malaria berlaku, pesakit akan kelihatan seperti biasa, malah ada yang boleh tahan pada infeksi itu selama beberapa tahun tanpa mendapat gejala penyakit malaria.


Punca Penyakit Malaria

Punca penyakit malaria adalah kerana berlaku infeksi oleh parasit Plasmodium yang ditularkan daripada satu manusia ke manusia lain melalui gigitan nyamuk malaria dikenali sebagai nyamuk Anopheles. Dalam perumah manusia, parasit itu akan berimigrasi ke hati di mana mereka melepaskan bentuk lain, kemudian memasuki saluran darah dan memberikan efek kepada sel-sel darah merah.

Parasit penyebab malaria ini berkembang biak di dalam sel darah merah, yang kemudiannya pecah dalam masa 48-72 jam, dengan menjangkiti sel darah merah. Gejala pertama muncul selepas 10 hari hingga 4 minggu selepas berlaku infeksi meskipun, ia dapat muncul pada seawal 8 hari atau selama setahun kemudian. 

Tanda Penyakit Malaria

Kebanyakan penderita malaria, tidak menunjukkan gejala awal. Kadangkala gejala awal yang ditunjukkan terlihat seperti penyakit umum yang sering tidak diperhatikan. Walaubagaimanapun, tanda awal yang tidak diatasi akan menjadi tahap malaria yang lebih berat. 

Berikut ini gejala malaria pada tahap awal:

Tubuh menggigil dari mulai jangkitan awal hingga masuk masa inkubasi. Biasanya menggigil akan terjadi selama dua jam kemudian akan bertambah menjadi enam jam.

1) Semua jenis gejala penyakit selsema seperti batuk ringan, demam, tubuh lemah dan sakit kepala.

2) Tubuh merasa tidak sehat, rasa sakit pada bagian sendi dan otot serta tubuh menjadi lebih lemah.

3) Mula mengeluarkan keringat berlebihan baik pada siang atau malam hari.

4) Sakit perut seperti mual, tidak nafsu makan, cirit-birit dan perut kembung.

5) Tubuh berasa tidak selesa dan tidak sihat untuk beraktiviti dan selalu merasa mengantuk.


Rawatan Malaria


Seperti yang dibincangkan di atas, apabila seseorang kena malaria, kebiasaannya pesakit akan menerima rawatan malaria berupakan ubat malaria. Buat masa ini, tiada vaksin yang berkesan bagi malaria, dan ubat anti malaria harus diambil secara berterusan jika anda berada atau hendak travel ke kawasan endemik (kawasan yang tinggi kes malaria). Jangkitan malaria dirawat melalui penggunaan ubat anti malaria seperti quinine atau hasilan artemisinin, walaubagaimanapun malaria boleh jadi kebal dalam banyak kes. 


Atasi malaria dengan supplemen semulajadi

Selain daripada rawatan yang diberikan oleh doktor berupa ubat anti malaria, kita juga boleh berikhtiar dengan supplemen semulajadi untuk bantu atasi penyakit malaria dengan lebih cepat. Kebanyakan pesakit malaria yang mengambil supplemen semulajadi ini kelihatan lebih bertenaga, tidak terlalu lemah dan cepat baik.


1. VIVIX




Menggalakkan kesihatan keseluruhan, meningkatkan tahap imunisasi dan membantu memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA.


2. Vitamin C Sustained Released.




- Meningkatkan jumlah platelet secara semulajadi.
Membantu penyerapan nutrient secara optimum
- Membaiki simptom pendarahan
- Meningkatkan sistem imunisasi
- Menghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel tubuh.


3. Performance drink.




- Membantu menstabilkan cecair dalam badan.
Memberi tenaga dan daya ketahanan fizikal
- Meningkatkan daya ketahanan badan
- Mencegah penyah-hidratan


DAPATKAN SUPPLEMEN ANDA HARI INI



Dapatkan segera vitamin anda hari ini. Ummi akan kongsikan cara makan paling tepat untuk anda.


Boleh buat belian terus secara online di sini:

                                        urticaria

ATAU HUBUNGI KAMI

                                             
Jangan ragu-ragu untuk hubungi kami.
Kami sedia untuk membantu.

Intan Farhana bt Sharifudin (Ummi)
ID : 1235190
Whatsapp/Call : 013-5241628
Emel : intan_ifs@yahoo.com
Fb : Intan Farhana Sharifudin


Labels: ,